مذاکرات هيئت بلند پايه سوريه در تهران
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 86
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 86
بازدید ماه : 654
بازدید کل : 85994
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

اتحاد با امام
راههای جلوگیری از نفوذ دشمنان
مذاکرات هيئت بلند پايه سوريه در تهران
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/05/05 شماره انتشار 18177
نويسنده: حامد political@khorasannews.com
وزير خارجه:مطمئن هستم که سوريه از اين مرحله گذر خواهد کرد

يک هيئت بلندپايه سوري به رياست معاون نخست وزير سوريه براي ديدار و گفت وگو با مقام هاي ايراني وارد تهران شد. به گزارش فارس روزنامه الوطن سوريه با اعلام اين خبر تصريح کرد که در ميان اين وزرا، وزراي نفت، معادن، منابع آبي، بهداشت، مسکن و رئيس هيئت برنامه ريزي و همکاري بين المللي و رئيس بانک مرکزي سوريه هستند.

گفته مي شود در اين هيئت احمد عرنوس معاون وزير خارجه سوريه و دو مسئول از وزارت کشور سوريه نيز حضور دارند.

بنابراين گزارش، عبدالرضا قاسميان مشاور اقتصادي سفارت ايران در دمشق اعلام کرده است که هدف اين سفر، توسعه همکاري اقتصادي دمشق و تهران با توجه به فشارهاي اقتصادي چند کشور غربي و عربي است که بر سوريه و مردم آن وارد مي شود. در همين حال سردار احمد وحيدي وزير دفاع کشورمان اخبار منتشر شده مبني بر تصميم ايران براي اعزام نيروي نظامي به سوريه را تکذيب کرد.

صالحي: سوريه شرايط کنوني را پشت‌سر مي‌گذارد

وزير امور خارجه عصر چهارشنبه با عمر غلاونجي، معاون نخست‌وزير سوريه در امور خدمات و وزير ادارات داخلي و هيات همراه وي ديدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ايسنا، دکتر علي‌اکبر صالحي، وزير امور خارجه کشورمان در اين ديدار با تقدير از پيشينه مواضع شرافتمندانه دولت و مردم سوريه در حمايت از مقاومت در فلسطين و لبنان، بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران بر موضع شفاف و اصولي خود در حمايت از روند اصلاحات رييس‌جمهور بشار اسد در جهت تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آميز مردم سوريه و مخالفت با هرگونه مداخله در امور اين کشور تاکيد و خاطرنشان کرد: مداخلات مستمر بيگانگان و حمايت آشکار از اقدامات خشونت بار گروه‌هاي تروريستي مانع اصلي از پيگيري روند توسعه و اصلاحات سياسي و اقتصادي و تحقق خواست‌هاي مشروع مردم سوريه شده است. او افزود: تحولات چند هفته اخير به دنبال تشديد اقدامات تروريستي که با برخورد قاطع دولت و ارتش سوريه مواجه شد و با جنگ گسترده رواني و تبليغاتي بيگانگان عليه کشور و مردم سوريه همراه بود، نشانگر اشتباه بودن همه پيش‌بيني‌ها و گمانه‌زني‌هاي برخي کشورهاي بيگانه و رسانه‌هاي وابسته بدان‌ها بود. وزير امور خارجه ابراز اطمينان کرد دولت، مردم و ارتش سوريه با پشت سر گذاشتن شرايط کنوني و با حفظ انسجام و وحدت ملي خود مقتدرتر از گذشته منافع و مصالح ملي خود را دنبال خواهند کرد و نقش سوريه بيش از پيش در عرصه منطقه و بين‌المللي افزايش خواهد يافت. صالحي هم‌چنين با اعلام آمادگي براي تداوم حمايت همه جانبه ايران از مردم سوريه، ابراز اميدواري کرد با تداوم همکاري و هماهنگي بين مسوولان ذي‌ربط در دو کشور شاهد رفع برخي موانع و مشکلات در روند توسعه بيش‌تر روابط و همکاري‌ها به خصوص در ابعاد اقتصادي باشيم.

 

تشکر معاون نخست وزير سوريه از ملت و دولت ايران

عمر غلاونجي، معاون نخست‌وزير سوريه در امور خدمات و وزير ادارات داخلي اين کشور نيز در اين ديدار از حمايت‌هاي همه جانبه مردم و دولت ايران از مردم و دولت سوريه در شرايط کنوني تقدير و تشکر کرد.او هم‌چنين با ارائه گزارشي از اوضاع سوريه در ابعاد مختلف امنيتي و اقتصادي، به اقدامات گروه‌هاي تروريستي در هدف قرار دادن تاسيسات زيربنايي و خدمات‌رساني به مردم اشاره و بر عزم و اراده راسخ دولت سوريه براي تامين امنيت و رفاه و مسائل معيشتي مردم خود در کنار پيگيري تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آميز ايشان تاکيد و اظهار کرد: با وجود همه توطئه‌ها و هجمه و فشارهاي سنگين سياسي و اقتصادي در کنار جنگ رواني و تبليغاتي از سوي برخي کشورهاي غربي و عربي به منظور ايجاد اخلال در امنيت و معيشت مردم، ملت سوريه در کنار دولت خود خواستار تامين امنيت و زندگي شرافتمندانه هستند و از تلاش‌ها و اقدامات قاطع رييس‌جمهور بشار اسد و ارتش سوريه در اين راستا حمايت مي کنند. وي هم‌چنين با ابراز رضايت از مذاکرات خوب و سازنده خود با مقامات ايراني ابراز اميدواري کرد با تسريع در روند اجرايي شدن توافقات صورت گرفته بين تهران و دمشق، شاهد بسط و گسترش اين همکاري‌ها باشيم.

 

صالحي: در سوريه با 2 دسته از مخالفان مواجه هستيم

به گزارش فارس، علي‌اکبر صالحي در حاشيه جلسه هيات دولت نيز درباره هياتي که از سوريه به ايران آمده است گفت: اين هيات احتمالا با رييس‌جمهور نيز ديداري خواهند داشت.صالحي درباره وضعيت سوريه گفت: بعد از انفجاري که در سوريه شاهد بوديم توقع برخي اين بود که در دولت سوريه يک خلاء ايجاد خواهد شد که چنين نشد و کساني که چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند به اهداف خود نرسيدند و امروز ارتش سوريه با روحيه بهتري در حال مبارزه با افرادي است که از خارج از اين کشور آمده‌اند و با دولت در حال مبارزه هستند.وي در ادامه اظهار داشت: ما در سوريه با دو دسته از مخالفان مواجه هستيم عده‌اي هستند که معارضند و تقاضاهايي دارند که ما از ابتدا هم بر رسيدگي و توجه به مسايل اينها تاکيد داشته‌ايم اما حتي غربي‌ها هم اذعان دارند که عده‌اي از کشورهاي ديگر وارد سوريه شده‌اند و سلاح‌هاي سنگين وارد کرده‌اند و به منظور براندازي حکومت سوريه تلاش مي‌کنند تا يک جنگ داخلي راه بيندازند. اين مساله را حتي نهادهاي بين‌المللي نيز نمي‌پذيرند و هيچ نهاد بين‌المللي با اين افراد همراهي نمي‌کند.

 

با معارضان سوريه از يکسال پيش در تماس بوده ايم

صالحي در پاسخ به اين سوال که آيا با معارضان سوريه مذاکره براي ميانجي‌گري داشته‌ايد؟ گفت: بله، اقداماتي هم در اين زمينه صورت گرفته است البته بايد بدانيد که معارضان دولت سوريه يک طيف هستند که داخلي و خارجي دارند و هر کدام از اين طيف‌ها نيز اهداف خاص خود را دنبال مي‌کنند و هر کدام از سوي جريان‌هايي مورد حمايت قرار مي‌گيرند.وي افزود: ما هم با معارضان از يکسال پيش تاکنون در تماس بوده‌ايم و با آنها نشست و برخاست‌هايي داشته‌ايم و حتي اعلام آمادگي کرده‌ايم که بين آنها و دولت سوريه ميانجي‌گري کنيم تا اين کشور از شرايط فعلي و درگيري‌هايي که در آن وجود دارند خارج شود البته وضعيت سوريه روبه آرامش مي‌رود.در همين حال سعيدلو معاون امور بين الملل رييس جمهور نيز در ديدار معاون نخست وزير سوريه روابط تهران دمشق را روابطي عميق و راهبردي خواند و تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي گسترش سطح همکاري‌ها با کشور دوست و برادر خود سوريه ندارد.سعيدلو با بيان اين‌که دو کشور ايران و سوريه بايد در تمامي زمينه‌ها از جمله عرصه‌هاي اقتصادي سطح همکاري‌هاي خود را افزايش دهند و جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه هيچ محدوديتي ندارد، گفت: مردم سوريه امروز توانسته‌اند به خوبي در برابر هجمه‌هاي دشمنان ايستادگي کنند و اين رمز پيروزي ملت سوريه بر دشمنان خود است.در سفر قائم مقام نخست‌وزير سوريه به تهران وزراي بهداشت، آب، نفت، اسکان، برق و همچنين معاونين وزير امور خارجه، رييس برنامه‌ريزي و همچنين مدير مشترکات نفتي ميان دو کشور، وي را همراهي مي‌کنند. در همين حال فارس گزارش داد: روزنامه الوطن چاپ سوريه نوشت که حجم تبادل بازرگاني ايران و سوريه 400 ميليون دلار است که خدمات فني و مهندسي صادراتي ايران در حدود يک ميليارد و 700 ميليون دلار را بايد بدان افزود.الوطن افزود که توافقنامه اخير تجارت آزاد دو کشور ماه گذشته اجرايي شده است و پيش بيني مي شود که حجم مبادلات دو کشور به دو ميليارد دلار برسد.

 

وزير دفاع: ايران قصد اعزام نيروي نظامي به سوريه ندارد

در همين حال وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اخبار منتشر شده مبني بر تصميم ايران براي اعزام نيروي نظامي به سوريه را تکذيب کرد.به گزارش ايسنا، سردار احمد وحيدي صبح روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره اينکه گفته مي‌شود ايران مي‌خواهد براي کمک به دولت سوريه، نيروي نظامي به اين کشور بفرستد، با رد چنين مساله‌اي گفت: چنين چيزي نياز نيست و ما اعتقاد داريم که دولت و ارتش سوريه از عهده وظايفي که در راستاي مقابله با تروريست‌ها دارند، برمي‌آيند.وي با بيان اينکه "ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد"، با محکوم کردن اقدامات تروريستي در سوريه اظهار کرد: اين اقدامات تروريستي محکوم است و دولت سوريه در حال مقابله با اين گروه‌هاي تروريستي است. وزير دفاع در پاسخ به اينکه گفته مي‌شود ايران در حال حاضر در سوريه داراي نيروي نظامي است، تاکيد کرد: اين مطلب صحيح نيست و کساني که اين مباحث را مطرح مي‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتي است که خودشان انجام دادند. ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد.

گزارش مسئولان وزارت خارجه از اوضاع سوريه در کميسيون امنيت ملي مجلس

انوار- عوض حيدرپور عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و نماينده شهرضا در مجلس با اشاره به حضور عراقچي معاون وزير خارجه در اين کميسيون به خراسان گفت: در اين نشست مسئولان وزارت خارجه به تشريح موقعيت فعلي سوريه پرداختند و تاکيد داشتند در ابتداي شروع بحران سوريه بخشي از مردم اين کشور با معارضان همراه بودند اما با گذشت زمان و مشخص شدن اهداف معارضان مردم از آنها جدا شدند و هر آن چه که امروز در سوريه رخ مي دهد از سوي معارضان است و مردم هيچ گونه دخالتي ندارند.وي در ادامه افزود: از سوي ديگر با توجه به اين که ايران و سوريه هم پيمان استراتژيک هستند جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد براي پايان يافتن مشکلات سوريه آماده ميزباني دو طرف بحران است که دولت سوريه از اين مسئله استقبال کرد اما هنوز طرف مقابل پاسخي نداده اند.نماينده شهرضا تاکيد کرد: در تشريح وضعيت فعلي سوريه نيز مسئولان وزارت خارجه بيان کردند که آرامش به دمشق و حلب بازگشته و معارضان عقب نشيني کرده اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب